Colruyt Mobile

Simply Clear

Veelgestelde vragen

Hoe word ik Colruyt Mobile?

Dat is makkelijk. In 5 stappen wordt u Colruyt Mobile.

Hulp met My Account

Uw herlaadcode activeren, uw belkrediet raadplegen ... het kan allemaal met My account via het gratis verkorte Colruyt Mobile-nummer 1971.

Nuttige nummers

Voicemail beluisteren, een vraag voor de Helpdesk of My Account raadplegen? Hier vindt u enkele nuttige nummers op een rijtje.

Behoud uw nummer

U kan uw huidige oproepnummer gratis behouden. Het enige wat u daarvoor moet doen, is ons een ingevuld overdrachtformulier bezorgen.

Hoe herladen?

Herladen bij Colruyt Mobile is een en al flexibiliteit! Direct online herladen, per sms, automatisch of in de winkel ... Het kan allemaal bij Colruyt Mobile

Verkooppunten

De Colruyt Mobile-Start Packs vindt u in elke Colruyt-winkel!
U kan er ter plaatse herladen.

 

1. Klant worden

 

1.1. Hoe word ik Colruyt Mobile?

Klant worden bij Colruyt Mobile in 1-2-3:

  • Koop een Start Pack in de dichtstbijzijnde Colruyt-winkel.
  • Plaats de meegeleverde simkaart in uw opgeladen gsm.
  • Uw € 10 belwaarde is al opgeladen op uw simkaart.

U bent helemaal klaar om te bellen, te sms'en en te surfen! En dit zonder activeringskost.


1.2. Ik ben nog klant bij een andere operator, wat moet ik doen?

Bent u al klant bij een andere operator, dan kan u bij ons een aanvraag indienen om over te stappen naar Colruyt Mobile. U kan tegelijkertijd ook vragen om uw huidige oproepnummer te behouden.

Vul het overdrachtformulier in en stuur het ons online door. Wij zorgen voor de rest.

Van zodra de overdracht administratief geregeld is, ontvangt u een afscheids-sms van uw huidige provider. Vervang op dat moment uw oude herlaadkaart door uw nieuwe Colruyt Mobile-simkaart en na 30 min. bent u weer bereikbaar op uw vertrouwde nummer.

Indien u een abonnement hebt bij een andere provider, kunnen er boetes opgelegd worden in het kader van de opzegging van een of meerdere diensten. Informeer hiernaar bij uw huidige provider.

1.3. Ik heb mijn Colruyt Mobile-simkaart in het toestel gestoken maar mijn contactnummers zijn verdwenen. Hoe kan ik ze terugvinden?

Uw nummers werden opgeslagen op het geheugen van uw oude simkaart. Plaats uw oude simkaart terug in het toestel en kopieer de contactnummers naar het intern geheugen van uw gsm-toestel. Raadpleeg hiervoor de handleiding van uw toestel.

Tip: hou de oude simkaart na het kopiëren bij. Zo hebt u een reservekopie als uw gsm-toestel stuk zou gaan.


1.4. Waar kan ik een Colruyt Mobile-simkaart kopen?

Een simkaart vindt u in het Colruyt Mobile-Start Pack. Dat kan u in al onze Colruyt-winkels in België kopen. U vindt de Start Packs in het telecommeubel. Ze zijn ook verkrijgbaar bij de OKay-winkels.

Kijk hier waar uw dichtstbijzijnde Colruyt-winkel ligt.


1.5. Welke simkaarten heeft Colruyt Mobile?

Gewone simkaarten (2FF), microsimkaarten (3FF) en aangepaste nanosimkaarten.


1.6. Hoe activeer ik mijn simkaart?

Om uw simkaart te activeren, volstaat het om ze in uw toestel te plaatsen. Uw € 10 belwaarde is al opgeladen op uw simkaart.


1.7. Waar kan ik terecht met vragen?

Voor vragen over Colruyt Mobile kan u altijd terecht bij onze Helpdesk. Bel hiervoor:

1972

gratis met uw Colruyt Mobile-gsm, ook in het buitenland

+32 (0)491 871972

met een andere telefoon aan het tarief van een normale oproep of gratis met uw Colruyt Mobile-gsm; ook in het buitenland.

+32 (0)2 363 55 51

met een andere telefoon aan het tarief van een normale oproep of gratis met uw Colruyt Mobile-gsm; ook in het buitenland.

Voor vragen over tarieven & acties:

ma-vr: 08u00 - 17u00

Voor alle andere vragen:

ma-za: 07u00 - 20u00
zo: 08u00 - 13u30

Voor dringende zaken (bv. bij verlies of diefstal van uw simkaart) kan u ook buiten deze uren en op feestdagen bij ons terecht.


1.8. Hoelang blijft een simkaart geldig?

Een simkaart blijft actief tot 6 maanden na de laatste betalende activiteit (oproep, sms, datagebruik) of herlading. U ontvangt 2 sms-berichten ter herinnering vooraleer uw simkaart inactief wordt: de eerste krijgt u 4 weken vooraf, de tweede 2 weken vooraf.
Opgelet: zet u uw nummer over naar een andere operator dan maakt Colruyt Mobile uw nummer direct inactief. Uw totale belwaarde wordt telkens verlengd met 12 maanden, vanaf de datum van uw laatste herlaadbeurt.


1.9. Wat zijn de noodnummers?

Medische spoeddienst: 100
Brandweer: 100
Politie: 101
Belgische Rode Kruis: 105
Internationaal noodnummer: 112
Antigifcentrum: 070 245 245
Vermiste kinderen 116 000
Kindertelefoon 102
Zelfmoordlijn 02 649 95 55
Tele-onthaal 106

1.10. Wat zijn de Algemene Voorwaarden van Colruyt Mobile?

De algemene voorwaarden kan u hier terugvinden.

 

2. Nummeroverdracht

 

2.1. Kan ik mijn huidige oproepnummer behouden?

Jazeker. Het enige wat u moet doen, is het vermelden op uw overdrachtformulier. Wij zorgen ervoor dat u uw vertrouwde nummer kan behouden. Zodra de overdracht rond is, zal de verbinding met uw huidige operator onderbroken worden. Wacht 30 minuten en plaats uw nieuwe Colruyt Mobile-simkaart in uw gsm. Vanaf dan bent u aangesloten op het Colruyt Mobile-netwerk en bent u opnieuw bereikbaar op uw vertrouwde nummer.


2.2. Hoe lang duurt een nummeroverdracht?

Een nummeroverdracht duurt 1 werkdag. Dat betekent dat uw nummer overgedragen wordt tegen het eind van de volgende werkdag, enkel op werkdagen.


2.3. Wordt het belkrediet van mijn vorige operator overgezet?

Nee. Dat belkrediet is verloren na uw nummeroverdracht.
Tip: gebruik het belkrediet van uw vorige operator volledig op vooraleer u uw nummer overdraagt. Of vul op het overdrachtformulier een latere datum in om uw nummer over te dragen. Zo hebt u voldoende tijd om uw resterende belkrediet op te gebruiken.


2.4. Kan ik een nummeroverdracht ingeven voor de toekomst?

Ja. Op het overdrachtformulier kan u de datum kiezen waarop u uw nummer wil overdragen. We verwerken uw nummeroverdracht dan op die datum of op de eerstvolgende werkdag indien u een datum tijdens het weekend of van een feestdag invulde.


2.5. Kan ik de gewenste datum voor nummeroverdracht wijzigen?

Ja. Contacteer onze Helpdesk.


2.6. Wanneer heb ik recht op een compensatie voor laattijdige nummeroverdracht?

U kan een compensatie voor nummeroverdracht krijgen indien de overdracht langer duurt dan 1 werkdag, dus langer dan het einde van de volgende werkdag. Weekends en feestdagen tellen niet mee.

Bijvoorbeeld:

  • U vraagt uw nummeroverdracht aan op maandagochtend en uw nummer is overgezet tegen dinsdagmiddag. Dan hebt u geen recht op een compensatie.
  • U vraagt uw nummeroverdracht aan op maandagochtend en uw nummer is overgezet tegen woensdagmiddag. Dan hebt u recht op een compensatie.
  • Vertraging veroorzaakt door verkeerde gegevens (bv. een typefout in het simkaartnummer) geeft geen recht op compensatie. Colruyt Mobile is de enige operator die proactief een compensatie toekent aan zijn klanten.


2.7. Hoe ontvang ik mijn compensatie voor laattijdige nummeroverdracht?

Zodra uw nummer overgedragen is, wordt uw belkrediet verhoogd. U ontvangt hiervan een bevestiging per sms.


2.8. Hoeveel compensatie krijg ik voor laattijdige nummeroverdracht?

U ontvangt 3 euro per werkdag dat de nummeroverdracht langer duurt dan voorzien.


 

3. Herladen

 

3.1. Hoe kan ik herladen?

Bij Colruyt Mobile hebt u verschillende herlaadmogelijkheden:

  • Direct online: via de herlaadpagina op onze site kan u direct belkrediet opladen voor uw eigen Colruyt Mobile-nummer of dat van een ander. U aanmelden hoeft niet.
  • Automatisch herladen: stel via de herlaadpagina op onze site zelf uw automatische herlaadvoorkeur in voor uw eigen Colruyt Mobile-nummer of dat van een ander. Hiervoor moet u u eerst aanmelden op de site.
  • Per sms: u kan direct herladen voor uw eigen Colruyt Mobile-nummer of dat van een ander, bv. wanneer u onderweg bent. De eerste keer moet u u hiervoor aanmelden op de site om uw betaalwijze in te stellen.
  • In de Colruyt-winkels: u kan belwaarde kopen in elke Colruyt-winkel. Vraag het gewoon aan de kassabediende.

Om automatisch of per sms te herladen, hebt u een Colruyt Mobile-account nodig. Die kan u hier aanmaken. Of u kan uw aanmeldgegevens van onze andere webshops (Collect&Go, ColliShop ...) gebruiken indien u die hebt.


3.2. Hoelang blijft mijn belwaarde geldig?

De geldigheid van uw totale belkrediet wordt verlengd met 12 maanden, vanaf de datum van uw laatste herlaadbeurt.
Uw simkaart blijft actief tot 6 maanden na de laatste betalende activiteit (oproep, sms, datagebruik) of herlading. U ontvangt 2 sms-berichten ter herinnering vooraleer uw simkaart inactief wordt: de eerste krijgt u 4 weken vooraf, de tweede 2 weken vooraf.


3.3. Is er een minimumbedrag om te herladen per herlaadbeurt?

Het minimumherlaadbedrag is 10 euro.

  • Herlaadt u via de website of per sms dan kan u herladen voor 10, 15, 25 of 40 euro, of zelf een bedrag ingeven (in gehele getallen) met een maximum van 50 euro per online herlaadbeurt en 100 euro via sms of automatische herlading.
  • In de Colruyt-winkels kan u herladen voor 10, 15, 25 en 40 euro.

Uw totale belkrediet kan maximaal 500 euro bedragen.


3.4. Kan ik herladen voor iemand anders?

Dat kan.

  • Op de website en via sms kan u herladen voor een ander Colruyt Mobile-nummer. U kan ervoor kiezen om een bepaald bedrag direct op te laden op dat nummer ('Nu herladen' of 'Herladen per sms') of om op een vast tijdstip en/of bij het bereiken van een kredietlimiet ('Automatisch herladen') te herladen. U kan de persoon voor wie u herlaadt ook verwittigen dat u zijn belkrediet verhoogd hebt via een gepersonaliseerd sms'je (max. 160 karakters).
  • In de Colruyt-, OKay- en DreamLand-winkels kan u belwaarde aankopen voor iemand anders: vraag in onze verkooppunten om het strookje met de herlaadcode op een apart kasticket af te drukken. Uiteraard kan enkel de persoon die in het bezit is van de betreffende simkaart de belwaarde opladen.

3.5. Is mijn belwaarde meteen beschikbaar na herladen?

Uw belwaarde is beschikbaar zodra u bericht krijgt dat ze met succes opgeladen werd.


3.6. Hoe kan ik mijn belkrediet raadplegen?

Uw resterende belkrediet raadplegen, kan als volgt:

  • Sms'en: vorm de tekenreeks *133# en druk op de beltoets. U ontvangt een bericht met uw saldo.
  • Bellen: vorm het verkorte nummer 1971 en kies optie 2. Uw saldo wordt onmiddellijk meegedeeld.
  • Op de website: maak een Colruyt Mobile-account aan en u kan uw resterend belkrediet raadplegen. U kan dan ook een overzicht bekijken van alle vorige en toekomstige herlaadbeurten voor uw eigen Colruyt Mobile-nummer of dat van een ander. Meld u hiervoor eerst aan.

Al deze mogelijkheden om uw belkrediet op te vragen zijn gratis en werken zowel in binnen- als buitenland.


3.7. Kan ik herladen vanuit het buitenland?

  • Via de website kan u, met een Belgische kredietkaart, herladen in het buitenland. Ook per sms kan u in het buitenland herladen wanneer u een Colruyt Mobile-account aanmaakt en uw betaalmethode instelt.
  • Belwaarde aankopen in een Colruyt-winkel kan enkel in België. U kan uw gekochte belwaarde wel opladen wanneer u in het buitenland bent.

3.8. Welke betaalmethode kan ik gebruiken om te herladen?

  • Direct online herladen kan via Home Banking (KBC, CBC, ING, Belfius ...), Bancontact en met uw kredietkaart (Visa & Mastercard) en met uw Maestro-kaart;
  • Automatisch herladen kan - met uw kredietkaart (Visa & Mastercard) en uw Maestro-kaart.
  • Per sms herladen kan ook met uw kredietkaart (Visa & Mastercard) en uw Maestro-kaart.

3.9. Kan ik noodnummers bellen wanneer ik geen krediet meer heb?

Wanneer uw beltegoed opgebruikt is, kan u zelf niet meer bellen en sms'en. U kan uiteraard nog wel gebeld worden en sms'jes ontvangen. Noodnummers en gratis nummers zijn wel nog bereikbaar.

 

4. Herladen via de website

 

4.1. Hoe kan ik herladen via de website?

  • Direct online: via de herlaadpagina op onze site kan u direct belkrediet opladen voor uw eigen Colruyt Mobile-nummer of dat van een ander. U aanmelden hoeft niet.
  • Automatisch herladen: stel via de herlaadpagina op onze site zelf uw automatische herlaadvoorkeur in voor uw eigen Colruyt Mobile-nummer of dat van een ander. Hiervoor moet u u eerst aanmelden op de site.

Om automatisch te herladen, hebt u een Colruyt Mobile-account nodig. Die kan u hier aanmaken. Of u kan uw aanmeldgegevens van onze andere webshops (Collect&Go, ColliShop ...) gebruiken indien u die hebt.


4.2. Wat zijn de voordelen van online herladen of via sms?

U hebt uw gsm-uitgaven volledig zelf onder controle: u bepaalt nl. zelf hoeveel, hoe vaak en wanneer u herlaadt. U bepaalt ook voor welk gsm-nummer u dat doet: van uzelf of van uw partner, dochter of zoon. Eén en al flexibiliteit dus. Bovendien kan u uw betaalmethode vooraf instellen en een lijstje aanmaken van de nummers waarvoor u regelmatig herlaadt.


4.3. Wat is het verschil tussen 'Nu herladen' en 'automatisch herladen'

  • Nu herladen: hiermee laadt u direct belkrediet op voor uw eigen Colruyt Mobile-nummer of dat van een ander. U aanmelden hoeft niet. U geeft gewoon elke keer het Colruyt Mobile-nummer in waarvoor u wil herladen, samen met uw betaalgegevens.
  • Automatisch herladen: hierbij maakt u eerst een Colruyt Mobile-account aan. Vervolgens geeft u uw eigen Colruyt Mobile-nummer en/of dat van een ander in waarvoor u wil herladen, samen met uw betaalgegevens. En daarna stelt u zelf voor elk van die nummers uw automatische herlaadvoorkeur in. Eenmaal die ingesteld is, gaat alles vanzelf en hoeft u niet meer aan herladen te denken.

4.4. Hoe kan ik direct online herladen zonder mij eerst te moeten aanmelden?

Daarvoor kan u gebruikmaken van 'Nu herladen'. Daarmee laadt u direct belkrediet op voor uw eigen Colruyt Mobile-nummer of dat van een ander. U aanmelden hoeft niet. U geeft gewoon elke keer het Colruyt Mobile-nummer in waarvoor u wil herladen, samen met uw betaalgegevens.


4.5. Welke mogelijkheden biedt automatisch herladen?

U kan op 4 verschillende manieren automatisch herladen voor uw eigen Colruyt Mobile-nummer of dat van een ander. Stel uw voorkeur eenmalig in op de website en Colruyt Mobile zorgt voor de rest. Zo houdt u uw gsm-budget zelf volledig onder controle.

  • Bij het bereiken van een kredietlimiet: automatisch herladen als uw belkrediet bijvoorbeeld onder € 2 duikt. Het bedrag dat u kiest wordt dan automatisch toegevoegd en u kan dus altijd blijven bellen en sms'en. Dit bedrag moet wel hoger zijn dan het huidige belkrediet.
  • Op een vast tijdstip: u bepaalt het tijdstip en het bedrag van de herlaadbeurt. Bijvoorbeeld elke 1ste dag van de maand € 15 opladen.
  • Een combinatie van de 2 automatische herlaadmogelijkheden hierboven.

4.6. Wat zijn de voordelen van een Colruyt Mobile-account?

U hoeft niet meer aan herladen te denken wanneer u automatisch herlaadt. U kan uw telefoonnummers beheren, u hoeft niet elke keer opnieuw uw betaalgegevens in te stellen en hebt altijd een compleet overzicht van uw herlaadhistoriek, uw belkrediet en uw datavolume. Ook nog snel even herladen met een simpel sms'je is mogelijk.

U kan een Colruyt Mobile-account ook aanmaken met een gsm-nummer dat geen Colruyt Mobile-nummer is.


4.7. Hoe kan ik automatisch herladen activeren?

Maak een Colruyt Mobile-account aan. Dat kan makkelijk hier. Of u kan uw aanmeldgegevens van onze andere Colruyt-webshops (Collect&Go, ColliShop …) gebruiken indien u die hebt.

Eerst moet u uw gsm-nummer valideren. Daarvoor ontvangt u per sms een validatiecode die u moet ingeven bij het aanmaken van uw account.

Geef uw Colruyt Mobile-telefoonnummer(s) waarvoor u wil herladen in, samen met uw betaalgegevens. Bij het instellen van uw betaalgegevens wordt er een transactie van 1 euro uitgevoerd als test. Die 1 euro zal niet aangerekend worden. Aansluitend ontvangt u een betaalcode (zoals een pincode bij betalingen met uw bankkaart). Daarmee kan u automatische herladingen instellen en/of wijzigen. Stel dan zelf uw automatische herlaadvoorkeur in voor uw eigen Colruyt Mobile-nummer of dat van een ander.


4.8. Waarom heb ik een betaalcode nodig bij automatisch herladen?

Om veiligheidsredenen vragen we u bij het instellen of wijzigen van uw automatische herladingen altijd om uw betaalcode in te geven. Die code krijgt u wanneer u uw betaalmethode instelt op de website. U kan uw betaalcode wijzigen zodat u ze makkelijker kan onthouden of een nieuwe aanvragen als u ze vergeten bent. Deze betaalcode kan ook gebruikt worden voor herladingen per sms.


4.9. Wat is het verschil tussen een betaalcode en een validatiecode?

Een validatiecode hebt u nodig bij het aanmaken van een Colruyt Mobile-account zodat uw nummer geverifieerd kan worden. Een betaalcode krijgt u wanneer u uw betaalmethode instelt. U hebt ze nodig bij het instellen of wijzigen van een automatische herlaadvoorkeur, bij het herladen via sms of wanneer u uw betaalmethode wil wijzigen.


4.10. Wie kan gebruikmaken van de Colruyt Mobile online herlaadmogelijkheden?

Eender wie, zelfs als u zelf geen Colruyt Mobile-klant bent, kan u het belkrediet van een Colruyt Mobile-nummer (familie, vrienden ...) verhogen! Maak daarvoor eerst een Colruyt Mobile-account aan op onze website en geef uw eigen Colruyt Mobile-nummer in of dat van uw partner, zoon, dochter ... voor wie u wil herladen.


4.11. Hoe kan ik het minimaal beltegoed, het tijdstip van herladen of de waarde van een automatische herlaadbeurt wijzigen?

Meld u aan op de site en ga naar 'Automatisch herladen'. Hier kan u bestaande automatische herlaadbeurten wijzigen en/of toevoegen.


4.12. Hoe kan ik een nummer toevoegen of verwijderen uit mijn huidige registratie?

Meld u aan op de site en klik in de zone 'Uw belkrediet' op 'Nummer toevoegen om te herladen'. Hier kan u naast uw eigen nummer ook dat van familie of vrienden beheren als ze een Colruyt Mobile-nummer hebben. Om het beheer te vergemakkelijken, kan u de gsm-nummers ook een naam geven bv. de voornaam. Deze naam kan dan gebruikt worden bij herladingen via sms.


4.13. Wat moet ik doen als ik verander van kredietkaartnummer?

Meld u aan op de site en ga naar de rubriek 'Betaalgegevens beheren'. Hier kan u uw ingestelde betaalgegevens wijzigen. De betaalwijze die u kiest, wordt toegepast voor elk nummer op uw Colruyt Mobile-account.


4.14. Kan ik mijn herlaadhistoriek zien op de website?

Meld u aan, ga naar de rubriek 'Verbruikshistoriek' en klik op het tabblad 'Herladingen/teruggegeven belkrediet'. Hier krijgt u een overzicht van al uw uitgevoerde herladingen voor uw eigen Colruyt Mobile-nummer of voor dat van een ander (familie, vrienden ...).


4.15. Hoe kan ik mijn betaalcode wijzigen?

Meld u aan op de site en ga naar de rubriek 'Betaalgegevens beheren'. Hier kan u uw ingestelde betaalgegevens wijzigen. De betaalwijze die u kiest, wordt toegepast voor elk nummer op uw Colruyt Mobile-account.


4.16. Waarom is mijn herlading mislukt?

Een herlading kan mislukken omdat uw betaling niet gelukt is. De reden daarvoor kennen we niet, we krijgen alleen een melding dat de betaling niet OK is. De meest voorkomende oorzaken zijn:

  • een bankkaart die vervallen of geblokkeerd is
  • klanten kregen een nieuwe betaalkaart of rekeningnummer en moeten hun nieuwe gegevens nog aanpassen
  • de 3D-securebetaling werd onderbroken, er werd een ongeldige code ingegeven of de tijdslimiet werd overschreden
  • de bankrekening bevat onvoldoende saldo of de betalingslimiet werd bereikt

Het is ook mogelijk dat uw simkaart niet meer actief is.

 

5. Herladen per sms

 

5.1. Hoe kan ik herladen per sms?

Vanaf uw eigen Colruyt Mobile-nummer kan u via sms herladen voor uzelf of voor uw familie en vrienden (zie ook 'Nummers beheren'), in eigen land en in het buitenland. Om dit op een veilige manier te doen, hebt u hiervoor een betaalcode nodig. Die krijgt u wanneer u een Colruyt Mobile-account aanmaakt en uw betaalmethode instelt (zie 'Betaalgegevens').

Stuur een sms naar het verkorte nummer 1971 met de volgende structuur: <PLUS> <bedrag in euro> <betaalcode> <nummer of naam van familielid/ vriend>.

Bijvoorbeeld:

  • PLUS 35 4452
  • PLUS 35 4452 0491871972
  • PLUS 35 4452 stijn

De naam van uw familielid of vriend stelt u vooraf online in bij 'nummers beheren'. Indien nummer of naam niet wordt meegegeven, wordt het eigen nummer herladen. U ontvangt een sms'je om te bevestigen dat uw belkrediet herladen werd. Herlaadt u voor iemand anders, dan wordt die persoon ook verwittigd per sms. Verwijder voor de veiligheid uw verstuurde sms met uw betaalcode uit uw gsm!


5.2. Wat zijn de voordelen van herladen per sms?

U kan herladen waar en wanneer u wil: bv. wanneer u onderweg bent. U hebt de volledige controle over uw gsm-uitgaven en bepaalt zelf hoeveel, hoe vaak en wanneer u herlaadt. U bepaalt ook voor welk gsm-nummer u dat doet: van uzelf of van uw partner, dochter of zoon.


5.3. Kan ik direct herladen per sms?

Nee, daarvoor maakt u eerst een Colruyt Mobile-account aan op de website. U hebt nl. een betaalcode nodig om te herladen per sms en die krijgt u wanneer u uw betaalgegevens instelt.


5.4. Hoe kan ik herladen per sms activeren?

Maak eerst een Colruyt Mobile-account aan. Dat kan u makkelijk hier. Of u kan uw aanmeldgegevens van onze andere Colruyt-webshops (Collect&Go, ColliShop …) gebruiken indien u die hebt.

Eerst moet u uw gsm-nummer valideren. Daarvoor ontvangt u een validatiecode per sms die u moet ingeven bij het aanmaken van uw account.

Bij het instellen van uw betaalgegevens, ontvangt u een betaalcode. Die hebt u nodig om een herlading per sms uit te voeren.

Belangrijk

  • Onthoud uw betaalcode goed, ze wordt maar één keer getoond! U moet ze elke keer ingeven wanneer u per sms wil herladen. U hebt deze code ook nodig om een nieuwe automatische herlading in te stellen of te wijzigen. U kan uw betaalcode wijzigen als u dat wil.
  • Om een Colruyt Mobile-account aan te maken, hoeft u niet over een Colruyt Mobile-nummer te beschikken. Zo kan u bv. zonder problemen herladen per sms voor het Colruyt Mobile-nummer van uw kinderen.

5.5. Waarom heb ik een betaalcode nodig om te herladen per sms?

Om veiligheidsredenen vragen we u bij een herlaadbeurt per sms altijd om uw betaalcode in te geven. Die code krijgt u wanneer u uw betaalwijze instelt op de website. U kan uw betaalcode wijzigen zodat u ze makkelijker kan onthouden of een nieuwe aanvragen als u ze vergeten bent. U hebt uw betaalcode ook nodig om uw automatische herladingen in te stellen of te wijzigen.


5.6. Wat is het verschil tussen een betaalcode en een validatiecode?

Een validatiecode hebt u nodig bij het aanmaken van een Colruyt Mobile-account zodat uw nummer geverifieerd kan worden. Een betaalcode krijgt u wanneer u uw betaalmethode instelt. U hebt ze nodig wanneer u wil herladen per sms, om uw automatische herladingen in te stellen of te wijzigen, en wanneer u uw betaalmethode wil wijzigen.


5.7. Wie kan gebruikmaken van de Colruyt Mobile online herlaadmogelijkheden?

Eender wie, zelfs als u zelf geen Colruyt Mobile-klant bent, kan u het belkrediet van een Colruyt Mobile-nummer (familie, vrienden ...) verhogen! Maak daarvoor eerst een Colruyt Mobile-account aan op onze website en geef de Colruyt Mobile-nummers in waarvoor u wil herladen.


5.8. Hoe kan ik een nummer toevoegen of verwijderen uit mijn huidige registratie?

Meld u aan op de site en klik in de zone 'Uw belkrediet' op 'Nummer toevoegen om te herladen'. Hier kan u naast uw eigen nummer ook dat van familie of vrienden beheren als ze een Colruyt Mobile-nummer hebben. Om het beheer te vergemakkelijken, kan u de gsm-nummers ook een naam geven bv. de voornaam. Deze naam kan dan gebruikt worden bij herladingen via sms.


5.9. Wat moet ik doen als ik verander van kredietkaartnummer?

Meld u aan op de site en ga naar de rubriek 'Betaalgegevens beheren'. Hier kan u uw ingestelde betaalgegevens wijzigen. De betaalwijze die u kiest, wordt toegepast voor elk nummer op uw Colruyt Mobile-account.


5.10. Kan ik de bedragen zien die ik heb herladen?

Meld u aan, ga naar de rubriek 'Verbruikshistoriek' en klik op het tabblad 'Herladingen/teruggegeven belkrediet'. Hier krijgt u een overzicht van al uw uitgevoerde herladingen voor uw eigen Colruyt Mobile-nummer of voor dat van een ander (familie, vrienden ...).


5.11. Waarom is mijn herlading mislukt?

Een herlading kan mislukken omdat uw betaling niet gelukt is. De redenen daarvoor kennen we niet, we krijgen alleen een melding dat de betaling niet OK is. De meest voorkomende oorzaken zijn:

  • een bankkaart die vervallen of geblokkeerd is
  • klanten kregen een nieuwe betaalkaart of rekeningnummer en moeten hun nieuwe gegevens nog aanpassen
  • de 3D-securebetaling werd onderbroken, er werd een ongeldige code ingegeven of de tijdslimiet werd overschreden
  • de bankrekening bevat onvoldoende saldo of de betalingslimiet werd bereikt

 

6. Herladen in de winkel

 

6.1. Hoe kan ik herladen in de winkel?

1. Koop aan de kassa van onze Colruyt Mobile-verkooppunten (Colruyt-, OKay- en DreamLand-winkels) belwaarde aan voor een bedrag van € 10, € 15, € 25 of € 40. Vraag ernaar bij de kassabediende. Op uw kasticket verschijnt dan onderaan een 12-cijferige herlaadcode.
2. Met deze herlaadcode kan u nu uw belkrediet verhogen met het bedrag dat u aangekocht hebt. Dat kan op twee manieren:

  • Geef de volgende tekenreeks in op uw gsm en druk daarna op de beltoets *133*herlaadcode# Of bel 1971, kies optie 1 en voer uw herlaadcode in, gevolgd door het #-teken.

Belangrijk!

  • Uw herlaadcode blijft 6 maanden geldig vanaf de datum van aankoop.
  • Herlaadcodes kan u enkel in België verkrijgen.

6.2. Hoe herken ik een herlaadcode?

Een herlaadcode is een 12-cijferige code die u onderaan rechts op uw kasticket terugvindt.


6.3. Wat zijn de herlaadvouchers?

Een herlaadvoucher is eigenlijk een betalingsbewijs waarop vermeld staat dat u een bepaald bedrag (belwaarde) tegoed hebt om te verbruiken met uw simkaart. In onze verkooppunten kan u herlaadvouchers krijgen onder de vorm van een afscheurstrookje dat bevestigd is aan uw kasticket. Op dit strookje staat ondermeer de belwaarde, een herlaadcode en de geldigheidsdatum van de code.

 

7. Gebruik en diensten

 

7.1. Welke diensten zijn inbegrepen bij Colruyt Mobile?

Als Colruyt Mobile-klant beschikt u over de volgende diensten:

  • Nationale en internationale oproepen maken en ontvangen, zowel in binnen- als buitenland (mobiele en vaste nummers)
  • Sms'en naar nationale en internationale nummers, zowel in binnen- als buitenland en naar premium-nummers.
  • Voicemail
  • Message Deposit
  • Call Forwarding
  • Call Barring
  • Second Call
  • Conference Call
  • Caller ID (CLIP/CLIR)
  • Tethering

7.2. Welke diensten ondersteunt Colruyt Mobile niet?

  • MMS-berichten ondersteunt Colruyt Mobile niet.
  • Niet alle services worden ondersteund voor Blackberry.

7.3. Wat is een pincode?

De pincode (Personal Identification Number) is een 4-cijferige code waarmee u toegang krijgt tot uw simkaart en dus tot het Colruyt Mobile-netwerk. U moet deze code intikken telkens u uw gsm aanzet.

U vind uw originele pincode terug op het plastic kaartje waaraan uw simkaart bevestigd was. U kan deze pincode veranderen als u dat wil.


7.4. Hoe verander ik de pincode van mijn simkaart?

U kan uw pincode wijzigen door volgende tekenreeks in te toetsen op uw gsm en vervolgens op de beltoets te drukken:

**04*oude code*nieuwe code*nieuwe code#

Hierin is <oude code> de code die u wil wijzigen en <nieuwe code> de code die u voortaan wenst te gebruiken.


7.5. Wat moet ik doen als ik mijn pincode kwijt ben?

Als u uw pukcode bij de hand hebt, dan kan u driemaal een foutieve pincode intikken. Uw toestel vraagt dan eerst om uw pukcode in te geven en daarna een nieuwe pincode. Deze nieuwe pincode kan u voortaan invoeren wanneer u uw gsm aanzet.


7.6. Wat is een pukcode?

De pukcode (Personal Unblocking Key) is een 8-cijferige code om uw simkaart te deblokkeren wanneer u driemaal na elkaar een foute pincode ingetoetst hebt.


7.7. Wat moet ik doen als ik mijn pukcode kwijt ben?

U vindt uw pukcode terug op het plastic kaartje waaraan uw simkaart bevestigd was. Heeft u dat kaartje niet meer, contacteer dan onze helpdesk.


7.8. Wat is mijn gsm-nummer?

U kan uw oproepnummer terugvinden op de voorzijde van het Start Pack.


7.9. Wat doe ik wanneer mijn simkaart geblokkeerd is?

Als u 3 keer na elkaar een foutieve pincode ingeeft, wordt uw simkaart geblokkeerd. U kan dan enkel nog noodnummers bellen.

In zo'n geval vraagt uw gsm om uw pukcode in te geven. U krijgt 10 pogingen om ze correct in te voeren. Is dat gelukt, dan vraagt uw gsm om een nieuwe pincode in te voeren en die te bevestigen.


7.10. Wat doe ik wanneer mijn simkaart defect is?

Contacteer onze klantendienst. We bezorgen u een nieuwe simkaart.

U behoudt uiteraard hetzelfde oproepnummer, uw resterende belkrediet en al uw dienstinstellingen.


7.11. Wat is een microsimkaart?

Een microsimkaart is een kleinere simkaart die aangepast is om te gebruiken in een iPhone (vanaf iPhone 4) en iPad. U vindt Start Packs met microsimkaart in de Colruyt-winkels.


7.12. Wat is een nanosimkaart?

Een nanosimkaart is een nieuwe soort simkaart die op dit moment voornamelijk in Apple-toestellen gebruikt wordt. Ze is technisch 100 % identiek aan de andere bestaande simkaarten. Het verschil zit alleen in het formaat.


7.13. Waar kan ik mijn sim-serienummer vinden?

Het serienummer van uw simkaart wordt gevormd door de eerste 13 cijfers van de code die op uw simkaart gedrukt is.


7.14. Ik heb een nieuwe gsm en mijn huidige Colruyt Mobile-simkaart is niet compatibel.

Via onze helpdesk kan u kosteloos een ander simkaarttype aanvragen (micro of nano). Binnen enkele werkdagen ontvangt u thuis de correcte simkaart voor uw toestel. Het volstaat om dan contact op te nemen met onze Helpdesk om de kaart voor u te activeren.


7.15. Wat is USSD?

USSD is een afkorting die staat voor Unstructured Supplementary Service Data. Het is een techniek in de gsm-telefonie om direct ongestructureerde data naar een telefoon te kunnen versturen.

Het voordeel van dit protocol is dat het snel en direct is. Een nadeel is dat het aansturen gebaseerd is op codes die moeilijker te onthouden zijn.

Het USSD-protocol wordt bijvoorbeeld gebruikt om de stand van uw belkrediet op te vragen, of om te herladen.

 

8. Laagsteprijsgarantie

 

8.1. Hoe wordt mijn verbruik berekend?

Uw verbruik is een optelsom van alle nationale gesprekken, een optelsom van alle nationale sms'jes en een optelsom van het aantal MB gebruikt in nationale dataconnecties. Dit rekening houdend met afrondingen die we hanteren zoals bij de eerste minuut bellen. Premiumnummers en premium-sms'jes worden niet meegenomen in de berekening.

Indien één of meerdere van deze 3 cijfers boven de grenswaarden valt, wordt dat cijfer gelijkgesteld aan de grenswaarde voor de berekening van uw laagsteprijsgarantie.


8.2. Hoe wordt mijn verbruiksperiode bepaald?

Uw persoonlijke verbruiksperiode start op de dag dat uw simkaart geactiveerd wordt en eindigt een maand later. Dan start ook een nieuwe volgende verbruiksperiode enz.


8.3. Hoe ontvang ik de resultaten van de laagsteprijsgarantie?

U ontvangt een sms met het resultaat van onze berekening. De details van de vergelijking kan u bekijken op onze website in de klantenzone.


8.4. Kan ik nog bellen, sms'en of surfen als ik meer dan 200 belminuten, sms'jes of MB verbruik?

U kan uiteraard nog bellen, sms'en en surfen als u over de 200 gaat. Maar het verbruik dat erboven ligt, wordt niet meegenomen in de berekening van uw laagsteprijsgarantie.


8.5. Hoe volg ik de resultaten op van een ander nummer dat ik beheer?

Boven aan de welkomstpagina, de pagina met de verbruikshistoriek en met de laagsteprijsgarantie, kan u kiezen voor welk nummer u die pagina wil consulteren. Wil u een nummer toevoegen aan deze lijst, klik dan op de knop 'nummer toevoegen'.


8.6. Waar vind ik de resultaten terug van vorige periodes?

U kan op de pagina met de laagsteprijsgarantie de resultaten van de vergelijking opvragen voor de laatste 3 periodes. Per periode ziet u de 10 tariefplannen met de laagste prijs. Boven aan de lijst kan u de periode kiezen.

Voor de laatste periode kan u ook de prijs van de rest van de Belgische tariefplannen opvragen. Dit kan enkel voor de laatste periode.


8.7. Kan ik mijn verbruik opvolgen via smartphone of tablet?

Ja, dat kan. Vanop uw smartphone of tablet zal Colruyt Mobile u automatisch doorverbinden naar een aangepaste mobiele website (m.colruytmobile.be). Daarop krijgt u een duidelijk overzicht van het verbruik in de huidige en voorbije verbruiksperiode.
U kan aangemeld blijven zodat u niet elke keer opnieuw moet inloggen.
Tip: Maak een bladwijzer naar de mobiele website en u hebt een handige Colruyt Mobile-app.


8.8. Wat als ik een tariefplan van een andere provider niet terugvind?

Als u een tariefplan niet terugvindt in de lijst, kan u ons dat laten weten via het contactformulier op de website.


8.9. Hoe vergelijkt Colruyt Mobile de tarieven?

We berekenen eerst hoeveel minuten, sms'en en MB u verbruikt hebt binnen de grenzen van onze laagsteprijsgarantie. Internationale gesprekken, roaming, premiumnummers en premium-sms'jes worden niet meegenomen in de berekening. Bij tariefplannen met een instapkost die niet wordt terugbetaald of niet wordt omgezet in belkrediet, wordt die instapkost mee in rekening gebracht. Dat verbruik vergelijken we met alle tariefplannen op de Belgische markt en we berekenen hoeveel u daar betaald zou hebben. Is dat toch minder dan bij Colruyt Mobile, dan krijgt u het verschil van ons terug in belkrediet. Dat bedrag wordt max. 10 dagen na de berekening opgeladen.


8.10. Met welke tariefplannen wordt er vergeleken?

Er wordt vergeleken met alle tariefplannen op de Belgische markt, behalve met de volgende tariefplannen:

  • Aanbiedingen onder bepaalde voorwaarden
    • Samen met internet ...
    • Samen met een toestel
    • Engagement verplicht
    • Minimaal 'hoog' herlaadbedrag
  • Tariefplannen met tijdelijke promoties
  • Tariefplannen met online promoties
  • Niet langer verkochte tariefplannen of nog niet verkrijgbare tariefplannen.
  • Corporate tariefplannen die enkel gelden voor specifieke groepen zoals personeelsleden.
  • Exclusieve tariefplannen voor bijvoorbeeld businessklanten.
  • Tariefplannen van producten die niet én bellen én sms'en én data aanbieden.
  • Tariefplannen die zich richten naar slechts een deel van de bevolking.

De opties URL based usage (bv. gratis facebook, twitter ...) & Closed User group (van het type 'bel goedkoper naar x nummers') brengen we niet in rekening..


8.11. Wat is de index en hoe wordt die berekend?

De index is een waarde waaraan u kan zien hoeveel procent duurder een tariefplan is ten opzichte van het goedkoopste tariefplan op dat moment. Het goedkoopste tariefplan krijgt altijd index 100. Als een tariefplan index 110 heeft, betekent dit dat het 10 % duurder is dan het goedkoopste tariefplan.


8.12. Wat als ik specifieke vragen heb over de berekening van een tariefplan of als ik een tariefplan van een andere provider niet terugvind?

Het volledige proces van onze vergelijking, van de invoer van de gegevens tot de berekening van het resultaat, wordt gecontroleerd en gecertificeerd door Quality Control, een onafhankelijk instituut voor kwaliteitscontrole.
Mocht u toch vragen hebben over de juistheid van de berekening, dan kan u die schriftelijk doorgeven via ons contactformulier op de website en zullen we u zo snel mogelijk een antwoord bezorgen. Ook als u een tariefplan van een andere provider niet terugvindt in de lijst, kan u ons dat via het contactformulier doorgeven


8.13. Wat betekenen de termen en afkortingen op de resultatenpagina?

Afkorting/term Betekenis
prepaid herlaadkaart
postpaid abonnement
1024 Mb 1 Gb
FM gratis minuten
O, ON on net
F, FIX vaste lijn
M mobiele lijn
UN ongelimiteerd
OOB out of bundle
WE weekend
EXH exclusief feestdagen
EV avond

 

9. Voicemail

 

9.1. Hoe kan ik mijn voicemail activeren?

De dienst voicemail is standaard geactiveerd en kan niet uitgeschakeld worden.


9.2. Hoe moet ik mijn voicemail instellen?

Zodra u uw simkaart in gebruik neemt, stelt u het best onmiddellijk uw voicemail in. Bel hiervoor gratis het verkorte nummer 5555 en volg de instructies:

  • Kies uw voorkeurtaal;
  • Kies een geheime code;
  • Spreek uw naam in;
  • Spreek een persoonlijke begroeting in.

9.3. Wat als ik mijn voicemail niet instel?

Uw correspondenten kunnen altijd berichten inspreken op uw voicemail, ook al is die niet ingesteld. Als u ze wil beluisteren, stel dan eerst uw voicemail in.


9.4. Hoe beluister ik mijn voicemail?

Om te allen tijde uw berichten te beluisteren:

In België

  • Bel gratis 5555 (alleen met uw Colruyt Mobile-gsm) of het nummer 0495 95 55 50 (met een vaste lijn of een gsm-nummer van een andere operator) aan het tarief van een binnenlandse oproep.
  • Geef uw geheime code en uw oproepnummer in (alleen indien u niet met uw Colruyt Mobile-gsm belt).
  • Volg de instructies om uw berichten te beluisteren.

In het buitenland

  • Bel 5555 (alleen met uw Colruyt Mobile-gsm) of het nummer 0032 495 95 55 55 (met een vaste lijn of een gsm-nummer van een andere operator). U betaalt in beide gevallen een internationale oproep.
  • Geef uw geheime code en uw oproepnummer in (alleen indien u niet met uw Colruyt Mobile-gsm belt).
  • Volg de instructies om uw berichten te beluisteren.

9.5. Kan ik mijn voicemail beluisteren van een vast toestel?

Dat kan: via het nummer 0495 95 5550.


9.6. Hoe wijzig ik de taal van mijn voicemail?

Bel 5555. Hebt u uw voicemail al ingesteld, dan krijgt u eerst te horen hoeveel nieuwe berichten u hebt. Kies vervolgens voor menu-item 3 (instellingen). Druk dan op 2 om uw voorkeurtaal in te stellen.


9.7. Hoe kan ik de doorschakelingstijd naar mijn voicemail wijzigen?

Beantwoordt u een oproep niet binnen de 20 seconden, dan wordt hij doorgeschakeld naar uw voicemail. U kan die tijdspanne per 5 seconden wijzigen (max. tot 30 seconden).

Zo gaat u te werk:
Toets **61*5555**duur van de doorschakeling# in op uw gsm en valideer.

Bijvoorbeeld om de tijd op 30 seconden in te stellen:
Toets **61*5555**30#


9.8. Hoe weet ik wanneer ik een bericht heb?

Wanneer correspondenten verbonden werden met uw voicemail en al dan niet een boodschap hebben achtergelaten, wordt u hiervan per sms gratis op de hoogte gebracht.


9.9. Hoeveel kost het om naar mijn voicemail te bellen?

De dienst Voicemail is volledig gratis in België.


9.10. Kan iemand anders ook mijn voicemail beluisteren?

U kan uw voicemailberichten altijd beluisteren met uw Colruyt Mobile-gsm. Belt u vanop een ander nummer, dan moet u uw geheime code en Colruyt Mobile-oproepnummer invoeren vooraleer u toegang krijgt tot uw berichten.

Iemand anders kan uw berichten dus niet raadplegen zonder uw gsm of zonder uw geheime code en telefoonnummer.


9.11. Hoelang kan ik berichten op mijn voicemail bewaren?

Nieuwe berichten blijven 2 weken beschikbaar in uw voicemail. Beluisterde berichten verdwijnen na 1 week.


9.12. Kan ik een bericht achterlaten op iemands voicemail zonder hem eerst te bellen?

Met de dienst Message Deposit kan u een bericht inspreken op de voicemail van een Colruyt Mobile-klant zonder dat zijn gsm rinkelt. Uw correspondent wordt dan via sms verwittigd dat hij een nieuw bericht heeft.

Hoe instellen?

Message Deposit is standaard geactiveerd.

Hoe gebruiken?

  • Bel in België het verkorte nummer 5500 met uw Colruyt Mobile-gsm.
  • Toets het nummer van uw Colruyt Mobile-correspondent in en druk daarna op het hekje #.
  • U wordt verbonden met de voicemail van uw correspondent en kan een bericht inspreken.

Wil u deze dienst gebruiken wanneer u in het buitenland bent, bel dan het lange nummer +32 495 95 50 00.

Hoeveel kost het?

De dienst Message Deposit is gratis. U betaalt enkel de oproep naar de voicemail van uw correspondent.


9.13. Hoe werkt 'Contact me'?

'Contact me' is een dienst die u via sms verwittigt wanneer de persoon die u tevergeefs probeerde te bereiken opnieuw beschikbaar is.

Voordelen

U hoeft niet langer verschillende keren onnodig te bellen naar iemand die niet bereikbaar is. U krijgt een sms'je zodra die persoon opnieuw bereikbaar is.

Tarieven

Deze dienst is gratis.

Hoe activeren?

Deze dienst wordt standaard geactiveerd op uw voicemail.

Hoe deactiveren?

Wil u niet dat uw correspondent een bericht krijgt zodra u opnieuw beschikbaar bent? Dan kan u deze functie deactiveren in het menu Instellingen van uw voicemail.
Kies optie 3, daarna optie 4 en ten slotte optie 2.

Wil u geen sms'je ontvangen zodra de correspondent die u probeerde te bereiken opnieuw beschikbaar is? Dan kan u deze functie deactiveren in het menu Instellingen van uw voicemail.
Kies optie 3, daarna optie 4 en ten slotte optie 3.

 

10. SMS

 

10.1. Hoe verstuur ik een sms vanuit het buitenland?

In het buitenland kan u uw sms'jes op dezelfde manier versturen als in België.


10.2. Hoeveel karakters bevat een sms?

Een sms bestaat maximaal uit 160 karakters.

Sommige gsm-toestellen laten wel toe om tekstberichten te maken van meer dan 160 karakters. Deze berichten worden dan automatisch opgesplitst in twee of meer sms'en. In dat geval betaalt u het aantal sms'en dat uw correspondent ontvangt.


10.3. Moet ik betalen om een sms te ontvangen?

Het ontvangen van een tekstbericht is gratis in binnen- en buitenland.


10.4. Ik kan geen sms'en verzenden?

Tekstberichten worden verstuurd via het nummer van de berichtencentrale: +32 495 00 26 30. Dit nummer staat voorgeprogrammeerd op uw Colruyt Mobile-simkaart. Verifieer of dit nummer correct is. Raadpleeg de handleiding van uw gsm-toestel om te weten hoe u dit nummer kan bekijken.


10.5. Wat is het nummer van de berichtencentrale?

Het nummer van de berichtencentrale is +32 495 00 26 30. Dit nummer staat voorgeprogrammeerd op uw Colruyt Mobile-simkaart.


10.6. Wat is een premium-sms?

Een premium-sms is een sms naar een verkort nummer dat bestaat uit vier cijfers. Een premium-sms kan duurder zijn dan de prijs om een gewoon sms'je te versturen en wordt niet door Colruyt Mobile bepaald. Bij sommige diensten zoals horoscoop of weerbericht moet u ook betalen wanneer u een sms'je ontvangt.


10.7. Hoe kan ik uitschrijven op een premium-sms?

U stuurt het woord 'STOP' naar het premiumnummer.

 

11. Bellen

 

11.1. Hoe kan ik oproepen doorschakelen?

Call Forwarding is een dienst waarmee u ontvangen oproepen kan doorschakelen naar uw Voicemail of een ander door u gekozen mobiel of vast nationaal nummer. U kan doorschakeling instellen voor de volgende situaties:

  • U neemt niet op;
  • U bent al in gesprek;
  • U bent niet bereikbaar;
  • In alle voorgaande gevallen.

Hoe instellen?

Standaard is doorschakeling naar voicemail geactiveerd wanneer u onbereikbaar bent, niet opneemt of al in gesprek bent.

U kan echter zelf bepalen naar welk nummer in de verschillende situaties moet worden doorgeschakeld. Voer daarvoor de codes in die hieronder zijn weergegeven en druk op de beltoets. Vervang in de code de tekenreeks <nummer> door het gewenste doorschakelnummer.

Situatie Status opvragen Activeren Deactiveren
In gesprek *#67# **67* # ##67#
Niet opnemen *#61# **61* # ##61#
Niet bereikbaar *#62# **62* # ##62#
Altijd doorschakelen *#21# **21* # ##21#

Hoe de doorschakelingstijd wijzigen?

De doorschakelingstijd staat standaard ingesteld op 20 seconden. U kan die tijdspanne per 5 seconden wijzigen (max. tot 30 seconden).

Zo gaat u te werk:
Toets **61*doorschakelnummer**duur van de doorschakeling# in op uw gsm en valideer.

Bijvoorbeeld
- Doorschakelen na 25 seconden naar het nummer 0495 51 51 51:
Vorm **61*0495515151**25#

Hoe gebruiken?

Van zodra de gewenste doorschakelnummers ingesteld zijn, gebeurt de doorschakeling automatisch.

Hoeveel kost het?

Deze dienst is gratis. U betaalt enkel de oproep van uw gsm naar het doorschakelnummer. Doorschakelen naar uw Voicemail is altijd helemaal gratis.


11.2. Hoe kan ik een tweede oproep aannemen?

Met de dienst Second Call kan u, terwijl u al in gesprek bent,

  • een tweede oproep beantwoorden;
  • een tweede persoon bellen zonder de verbinding met uw eerste correspondent te verbreken;
  • van de ene gesprekspartner naar de andere overschakelen.

Beschikt u over Second Call, dan wordt de tweede oproep niet automatisch naar uw voicemail doorgeschakeld wanneer u in gesprek bent. Wordt deze tweede oproep na twintig seconden niet beantwoord, dan wordt hij wel doorgeschakeld naar uw voicemail.

Hoe instellen?

Second Call is standaard geactiveerd. u kan echter zelf bepalen of u deze dienst actief wil laten of niet:

Status opvragen tik *#43# in en druk op de beltoets; op het scherm verschijnt of de dienst al dan niet geactiveerd is.
Activeren tik *43# in en druk op de beltoets; op het scherm verschijnt of de activatie al dan niet gelukt is.
Deactiveren tik #43# in en druk op de beltoets; op het scherm verschijnt of de deactivatie al dan niet gelukt is.

Hoe gebruiken?

  • De eerste oproep beëindigen en de tweede beantwoorden: voer het cijfer 1 in en druk op de beltoets.
  • De tweede oproep weigeren: druk op 0 (nul).
  • De tweede oproep beantwoorden, terwijl de eerste in wacht wordt gezet: voer het cijfer 2 in en druk op de beltoets.
  • Wisselen tussen de eerste en de tweede oproep: voer het cijfer 2 in en druk op de beltoets.
  • De twee oproepen samenvoegen: deze handeling is afhankelijk van uw gsm-toestel en wordt niet altijd ondersteund.

Hoeveel kost het?

De dienst Second Call is gratis. Er kunnen enkel kosten verbonden zijn aan de tweede oproep.


11.3. Hoe kan ik bepaalde oproepen blokkeren?

Met de dienst Call Barring kan u bepaalde oproepen en sms'jes blokkeren. Volgende opties zijn mogelijk:

  • alle uitgaande gesprekken
  • alle uitgaande internationale gesprekken
  • alle inkomende gesprekken
  • alle inkomende internationale gesprekken

Hoe instellen?

Standaard is Call Barring gedeactiveerd: u kan oproepen maken en sms'en naar alle bestemmingen. Wenst u bepaalde bestemmingen te blokkeren, neem dan contact op met onze Helpdesk.

Hoe gebruiken?

Van zodra Call Barring geactiveerd is, worden de betreffende bestemmingen automatisch geblokkeerd.

Hoeveel kost het?

De dienst Call Barring is gratis.


11.4. Kan ik weten wie me belt?

De dienst Caller ID maakt het mogelijk om uw oproepnummer mee te sturen naar de correspondent met wie u een gesprek wil voeren. Die kan uw nummer dan zien op zijn gsm-scherm. Heeft die persoon uw nummer, samen met uw naam, in het geheugen van zijn gsm-toestel of op zijn simkaart opgeslagen, dan verschijnt uw naam op het scherm. Omgekeerd werkt dit uiteraard ook wanneer u opgebeld wordt.

Via de diensten CLIP (Calling Line Identification Presentation) en CLIR (Calling Line Identification Restriction) kan u het gedrag van Caller ID instellen zoals u wil.
Met CLIP bepaalt u of u het nummer (of de naam) van uw correspondent op uw gsm-scherm wil zien. Via CLIR kan u het meesturen van uw oproepnummer naar uw correspondent al dan niet blokkeren.

Hoe instellen?

CLIP is standaard geactiveerd. CLIR is standaard gedeactiveerd.

Met onderstaande commando's kan u zelf bepalen hoe u CLIP en CLIR instelt. Tik de betreffende tekenreeks in en druk op de beltoets.

  Status opvragen Activeren Deactiveren
CLIP *#30# *30# #30#
CLIR *#31# *31# #31#

Hoe gebruiken?

De instellingen van CLIP en CLIR worden automatisch toegepast bij alle oproepen. Indien u voor een specifiek oproepnummer wil afwijken van uw instellingen, dan kan u het betreffende nummer toevoegen aan het commando.

Bijvoorbeeld

Stel dat CLIR gedeactiveerd is, maar dat u toch voor de correspondent, wiens oproepnummer +32456987123 is, uw nummer verborgen wil houden: tik dan *31#+32456987123 in en druk op de beltoets.

Hoeveel kost het?

Caller ID is een gratis dienst.


11.5. Kan ik meerdere personen tegelijktertijd bellen?

Met de dienst Conference Call kan u tot vijf correspondenten (al dan niet Colruyt Mobile-klanten) uitnodigen om aan hetzelfde gesprek deel te nemen.

Hoe activeren?

Standaard is Conference Call geactiveerd. Deze dienst kan niet worden gedeactiveerd.

Hoe gebruiken?

Raadpleeg hiervoor de handleiding van uw gsm-toestel.

Hoeveel kost het?

De dienst Conference Call is gratis. U betaalt wel de oproep naar elke correspondent die aan het gesprek deelneemt.


11.6. Wat is een premium-telefoonnummer?

Een premiumnummer is een 070- of 090-nummer dat u bv. belt om deel te nemen aan een spelletje of contact op te nemen met een informatiedienst. Premiumnummers kunnen duurder zijn dan de prijs van een gewoon telefoongesprek.

 

12. Veiligheid

 

12.1. Wat is een IMEI-code en waar vind ik ze terug?

Het IMEI-nummer is een unieke code die uw gsm identificeert. U kan ze op verschillende manieren terugvinden:

  • Doorgaans is ze afgedrukt op de aankoopfactuur, het garantiebewijs of de verpakking van uw gsm-toestel;
  • U kan ze ook terugvinden binnenin uw toestel, achter de batterij;
  • U kan ze opvragen door de volgende tekenreeks in te toetsen op uw gsm: *#06#.

12.2. Mijn simkaart is verdwenen of werd gestolen? Wat moet ik doen?

Het belangrijkste is om uw simkaart zo snel mogelijk te blokkeren. U kan hiervoor 24 uur op 24, 7 dagen op 7 terecht bij onze Helpdesk.

Naast uw oproepnummer zijn in dit geval ook uw pukcode, het serienummer van uw simkaart alsook de IMEI-code van uw gsm essentiële gegevens om uw probleem zo efficiënt mogelijk te kunnen behandelen. Hou dan ook zoveel mogelijk van deze informatie bij de hand.


12.3. Hoe kan ik mijn gsm blokkeren?

Naast uw simkaart kan u ook uw gsm-toestel zelf laten blokkeren. Contacteer hiervoor onze Helpdesk. Geef uw IMEI-nummer en toesteltype door.


12.4. Waarom veilig betalen?

Om veiliger om te gaan met betaalgegevens op het internet.


12.5. Hoe veilig betalen?

Om uw online aankoop met uw kredietkaart te betalen, moet u een aantal gegevens die op uw kredietkaart staan, invullen op onze website:

  • Het kaartnummer: dat is het nummer van 16 cijfers (in vier groepjes van vier). U kan het gegroepeerd of zonder spaties ingeven.
  • De vervaldatum van de kaart: de datum en het jaar (telkens 2 cijfers) bv. 0614.
  • De naam van de kaarthouder (in hoofdletters).
  • De CVV2 of CVC2 code die u vindt op de achterzijde van uw kredietkaart, in de buurt van de invulstrook voor uw handtekening.

Daarna start de veiligheidsprocedure, 3D secure, op. Die bevestigt met een elektronische handtekening voor alle partijen (de online handelaar, uw bank �n uzelf) dat u de werkelijke bezitter bent van de kredietkaart. Met een elektronische handtekening bevestigt u zo in alle veiligheid uw aankoop. Deze handtekening is een cijfercode via digipass of, in specifieke gevallen een paswoord of een sms-code. Daarna wordt u teruggebracht naar de website.

Deze technologie voor beveiligde betalingen werd door Visa en MasterCard ontwikkeld. U herkent ze aan de labels 'Verified by Visa' en 'MasterCard SecureCode'.

 

13. Buitenland

 

13.1. Kan ik mijn gsm/simkaart ook gebruiken in het buitenland?

Via Colruyt Mobile kan u bellen naar alle landen en netwerken wereldwijd. Roaming is mogelijk op alle voorkeurnetwerken.


13.2. Hoe herlaad ik mijn belkrediet in het buitenland?

In het buitenland kan u op dezelfde manier herladen als in België: automatisch, direct online, per sms of met een herlaadvoucher uit een Belgische Colruyt-winkel. Herlaadvouchers kan u niet in het buitenland kopen. Denk eraan om ze vooraf te kopen en ze mee te nemen.

Beschikt u over een niet-gebruikte herlaadvoucher:

  • Geef dan de volgende tekenreeks in op uw gsm en druk daarna op de beltoets
  • *133*herlaadcode#

  • Of bel 1971, kies optie 1 en voer uw herlaadcode in, gevolgd door het #-teken.

13.3. Hoe kan ik mijn belkrediet raadplegen in het buitenland?

Uw resterende belkrediet raadplegen in het buitenland, kan als volgt:

  • Vorm de tekenreeks *133# en druk op de beltoets. U ontvangt een bericht met uw saldo.
  • Of bel het verkorte nummer 1971 en kies optie 2. Uw saldo wordt onmiddellijk meegedeeld.

Beide manieren zijn gratis.


13.4. Hoe beluister ik mijn voicemail in het buitenland?

Ook in het buitenland kan u uw voicemail-berichten beluisteren:

  • Bel 5555 (met uw Colruyt Mobile-gsm) of het nummer 0032 495 95 5550 (met een vaste lijn of een gsm-nummer van een andere operator). In beide gevallen betaalt u een internationale oproep.
  • Geef uw geheime code en uw oproepnummer in (enkel indien u niet met uw Colruyt Mobile-gsm belt).
  • Volg de instructies om uw berichten te beluisteren.

13.5. Kan ik gebeld worden in het buitenland?

Als Colruyt Mobile-klant kan u ook in het buitenland oproepen ontvangen.


13.6. Hoeveel kost het om in het buitenland gebeld te worden?

Gesprekken ontvangen terwijl u in het buitenland bent, is niet gratis. De kostprijs per oproep is afhankelijk van de roamingzone waarin u zich bevindt.

Welke landen tot welke zone behoren, kan u hier terugvinden.


13.7. Wat is roaming?

Het gebruik van uw gsm in het buitenland wordt mogelijk gemaakt door een techniek die roaming wordt genoemd. Wanneer u ergens bent waar verbinding met het netwerk van uw eigen provider niet mogelijk is, probeert uw simkaart automatisch verbinding te maken met één van de lokale netwerken. De lokale operator stuurt uw oproep dan door naar uw eigen provider.


13.8. Hoe moet ik roaming activeren? Moet ik dit doen?

De optie 'roaming' is standaard geactiveerd. U hoeft dus niets speciaals te doen vooraleer u naar het buitenland vertrekt.


13.9. Wat is het verschil tussen internationaal bellen en roaming?

U belt internationaal wanneer u vanuit België een buitenlands nummer oproept. We spreken over 'roaming' wanneer u met uw Colruyt Mobile-gsm naar om het even welk nummer belt op het moment dat u in het buitenland verblijft.


13.10. Kan ik internationale oproepen blokkeren?

Via onze Helpdesk kan u internationale oproepen laten deactiveren.


13.11. Kan ik roaming blokkeren?

Via onze Helpdesk kan u roaming laten deactiveren.


13.12. Wat moet ik doen voor ik naar het buitenland vertrek?

  • De optie 'roaming' is standaard geactiveerd. Hiervoor hoeft u dus niets speciaals te doen.
  • Controleer of u nog voldoende belkrediet hebt. Denkt u dat volledig op te gebruiken tijdens uw verblijf in het buitenland, ga dan vóór uw vertrek even langs in één van onze verkooppunten om de nodige belwaarde aan te schaffen. Colruyt Mobile-herlaadcodes kan u namelijk enkel in België krijgen.

 

14. Verbruik opvolgen

 

14.1. Hoe vaak wordt mijn huidige verbruik vernieuwd?

4 keer per dag wordt het verbruik van alle klanten geüpdatet en wordt berekend hoeveel u belde, sms'te en hoeveel data u verbruikte. Bij het verbruik van de huidige periode kan u de datum en de tijd van de laatste update raadplegen.


14.2. Waar vind ik mijn verbruik van vorige periodes terug?

Het verbruik van een vorige periode kan u op de pagina met de verbruikshistoriek zien door op die periode te klikken. U krijgt dan een overzicht van alle gesprekken, sms'en, dataconnecties en herladingen van die periode.



14.3. Hoe lang kan ik mijn verbruik uit vorige periodes raadplegen?

U kan het verbruik van de huidige periode en de 3 vorige periodes opvragen op de pagina met de verbruikshistoriek.

U kan dat verbruik ook via een pdf-bestand opslaan op uw pc of het printen.


14.4. Hoe volg ik het verbruik op van een ander nummer dat ik beheer?

Boven aan de welkomstpagina, de pagina met de verbruikshistoriek en met de laagsteprijsgarantie, kan u kiezen voor welk nummer u die pagina wil consulteren. Wil u een nummer toevoegen aan deze lijst, klik dan op de knop 'nummer toevoegen'.


14.5. Wie kan mijn verbruik raadplegen?

Op de pagina waar u nummers kan toevoegen om hun verbruik te zien, staat ook wie er uw verbruik kan raadplegen.

Als iemand uw nummer in zijn lijst wil toevoegen, krijgt u eerst een code toegestuurd op uw Colruyt Mobile-nummer die u dan moet doorgeven aan de persoon in kwestie. Niemand kan dus uw nummer toevoegen zonder uw toestemming.

 

15. Mobiel internet

 

15.1. Hoeveel kost mobiel internet?

Dat vindt u terug op onze tarievenpagina.


15.2. Wat kan ik doen met 1 MB?

Een verbruik van 1 MB staat ongeveer gelijk aan: 5 mobiele internetpagina's bezoeken, 250 chat-berichten versturen of 125 e-mails (alleen tekst) verzenden.


15.3. Kan ik in het buitenland ook surfen?

Met uw Colruyt Mobile-gsm kan u ook in het buitenland surfen.


15.4. Hoeveel kost surfen in het buitenland?

De kostprijs per megabyte hangt af van de roamingzone waarin u zich bevindt.

Welke landen tot welke zone behoren, kan u hier terugvinden.


15.5. Hoe stel ik mijn gsm in om te surfen?

Uw gsm surfklaar maken verschilt van toestel tot toestel. Kijk daarom in de handleiding of op de website van uw gsm-toestel om te weten hoe u het toegangspunt (acces point name of APN) kan instellen.
Om te surfen met uw gsm moet u de naam van het toegangspunt instellen. Voor Colruyt Mobile is dat 'colruytmobile.be' (zonder aanhalingstekens).


15.6. Hoe stel ik mijn gsm in om e-mails te ontvangen en te versturen?

Om e-mails te ontvangen op uw gsm, moet u dit instellen. De inkomende server is altijd de inkomende server van uw huidige e-mailprovider, bv. in.skynet.be of in.telenet.be. Let erop dat de functie ‘aanmelden vereist’ aanstaat voor inkomende mails. U hebt ook uw gebruikersnaam en paswoord van uw e-mailprovider nodig. Bij de inkomende server moet u het beveiligingstype ‘SSL (alle certificaten accepteren)’ kiezen.

Om e-mails te versturen via uw gsm is de uitgaande server altijd smtp.colruytmobile.be. Let erop dat de functie ‘aanmelden vereist’ uitstaat bij uitgaande mails. Er is dan ook geen gebruikersnaam, paswoord of beveiligingstype nodig.

 

16. Kwaliteit van het Colruyt Mobile-netwerk

 

Inlichtingen over de kwaliteit van de diensten geleverd door Colruyt Mobile. Overeenkomstig artikel 113 van de wet op de elektronische communicatie van 13 juni 2005, zijn de operatoren gehouden actuele informatie over de kwaliteit van de diensten op hun website te publiceren.

De volgende twee netwerkkwaliteitsindicatoren worden gemeten:

  • Blokkeringskans: het percentage pogingen tot oproep die niet slagen om redenen die eigen zijn aan het netwerk van de operator.
  • Verbrekingskans: het percentage oproepen die tijdens de verbinding worden afgebroken om redenen die eigen zijn aan het netwerk van de operator.

Meetresultaten: oktober 2013 - maart 2014

 

 

17. Privacy

 


17.1. Waarom communiceren jullie via sms?

Omdat er geen registratie nodig is om klant te worden, beschikken we alleen over een telefoonnummer om met onze klanten te communiceren.


17.2. Wat doen jullie met mijn gegevens?

Dat leest u in ons privacycharter.